Σημειωτική Ανάλυση Νέων Μέσων (Ε.1)

DALILA HONORATO

Περιγραφή

Σκοπός του μαθήματος "Σημειωτική Ανάλυση των Νέων Μέσων" είναι α) να προσφέρει εξοικείωση με το αντικείμενο και τα εργαλεία της σημειωτικής και β) να εισάγει τους φοιτητές στη μελέτη του νοήματος των συμβολικών συστημάτων σε σχέση με τα νέα μέσα. Με τα λεγόμενα νέα μέσα, που χαρακτηρίζονται από τη διαδραστικότητά τους μέσω της χρήσης τεχνολογίας υπολογιστών, έχει πλέον καταργηθεί ο ξεκάθαρος διαχωρισμός ανάμεσα τον δημιουργό/παραγωγό και τον χρήστη/καταναλωτή. Ως αποτέλεσμα, όποια προσπάθεια αποκωδικοποίησης του περιεχομένου διαφορετικών μορφών διαδραστικών έργων και συστημάτων πρέπει να υπολογίζει τη σχέση σώμα, μέσο και ερμηνεία γιατί η επαφή με το έργο επηρεάζει ουσιαστικά το περιεχόμενό του και ταυτόχρονα την ανάγνωσή του. Για αυτό το λόγο στο μάθημα καλλιεργείται η σχέση φαινομενολογίας, γνωστικής ψυχολογίας και σημειωτικής.

[Εικόνα Generated with AI ∙ March 11, 2024 at 1:00 PM]

CC - Αναφορά Δημιουργού

Ενότητες

Τετάρτη ώρες 17-19:00

 

Μέρος α) Homo Ludens: τι είναι "παιχνίδι" και τι σημαίνει "παίζω". Δομικά μοντέλα σε μη γραμμικά περιβάλλοντα. Στοιχεία διαδραστικών παραστάσεων. Χρήστης και δημιουργός. Αφήγηση και ηλεκτρονικά παιχνίδια. Είδη και πλατφόρμας ηλεκτρονικών παιχνιδιών.

Μέρος β) Οι κανόνες του παιχνιδιού. Μπλόφα, κλέψιμο και η κουλτούρα του gamer. Δραματοποίηση και στρατηγική. Η ψυχολογία του παίχτη. Χώρος και περιβάλλοντος. Παραλλαγές της εμβυθιστικής εμπειρίας. Ζητήματα ταυτότητας, φύλου και ηλικίας.

Μέρος γ) Μεθοδολογία της εργασίας: η καταγραφή της παρατήρησης και της εμπειρίας μέσω λεκτικών μέσων αξιολόγησης, η επεξεργασία των δεδομένων και η αναγνώριση των πιο χαρακτηριστικών συγκινήσεων. Η βιβλιογραφική έρευνα και η αναφορά των πηγών.

Μέρος δ) Internet Art: χαρακτηριστικά και θεματικές διαδικτυακής τέχνης. Η τέχνη του διαδικτύου ως παρωδία των αισθητικών, ψηφιακών και κοινωνικών κωδικών / δημιουργική παραπληροφόρηση. Post Internet Art και μελλοντικές αισθητικές και εννοιολογικές εξελίξεις.

Μέρος ε) Παρουσίαση της τελικής εργασίας.

Η αξιολόγηση γίνεται μέσω της υποβολής μιας εργασίας. Η εργασία είναι ατομική ή ομαδική (2 άτομα) και παρουσιάζεται προφορικώς στο μάθημα ενώ μέχρι και το τέλος της εξεταστικής υποβάλεται γραπτώς στην τελική της μορφή.

Goffman, Erving, Η Παρουσίαση του Εαυτού στην Καθημερινή Ζωή, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 2006.
 
Oatley, Keith και Jennifer M. Jenkins, Συγκίνηση, Αθήνα: Παπαζήσης, 2004.
 
Huizinga, Johan. Homo Ludens: Ο Άνθρωπος και το παιχνίδι. Αθήνα: Γνώση, 1989.

Δευτέρα 13-15:00 (αίθουσα ΥΚ3)

Ημερολόγιο