ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΙΕΑ 201)

Κ. ΑΓΓΕΛΑΚΟΣ - Χ. ΚΟΥΡΓΙΑΝΤΑΚΗΣ

Περιγραφή

Στο μάθημα παρουσιάζονται οι εκπαιδευτικές εξελίξεις από τις απαρχές της νεοελληνικής Εκπαίδευσης έως τις ημέρες μας. Διερευνώνται οι περίοδοι διαμόρφωσης των εκπαιδευτικών αλλαγών, μέσα από τη μελέτη της πρόσφατης επιστημονικής αρθρογραφίας και την κριτική προσέγγιση των αρχειακών τεκμηρίων. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ιστορικότητα της διδασκαλίας της Ιστορίας, τόσο στην ελληνική Εκπαίδευση όσο και στο διεθνές περιβάλλον. Η πολύτροπη ανάγνωση των ιστορικών τεκμηρίων καταδεικνύει ζητήματα που αντανακλώνται, διαχρονικά, στον επιστημονικό διάλογο για την Εκπαίδευση και την Ιστορία στην Ελλάδα. Έμφαση δίνεται, τέλος, στην Τοπική Εκπαιδευτική Ιστορία, μέσα από την αξιοποίηση των εκπαιδευτικών αρχείων.

Ενότητες

Παρουσίαση του περιγράμματος του μαθήματος και των θεματικών που θα διδαχτούν οι φοιτητές κατά το τρέχον ακαδημαϊκό εξάμηνο. Ανάπτυξη των ενοτήτων, ενημέρωση για τη στοχοθεσία, τα επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα και τις μεθόδους αξιολόγησης.

Η οργάνωση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος 1828-1863: η περίοδος Καποδίστρια και Όθωνα. Μελέτη-κριτική προσέγγιση ιστορικών πηγών-τεκμηρίων.

Επισκόπηση των εκπαιδευτικών ζητημάτων από την συγκρότηση του νεοελληνικού κράτους έως σήμερα. Οι ενέργειες για την οργάνωση της εκπαίδευσης και τη σύσταση σχολείων κατά την περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης. Τα πρώτα κείμενα για την εκπαίδευση στα συντάγματα του Αγώνα. Μελέτη-κριτική προσέγγιση ιστορικών πηγών-τεκμηρίων.

Το ιστορικό πλαίσιο και οι εκπαιδευτικές εξελίξεις κατά τη δεύτερη πεντηκονταετία του 19ου αιώνα – Οι Νομοθετικές ρυθμίσεις του 1895 και τα Νομοσχέδια του 1899 – Μελέτη-κριτική προσέγγιση ιστορικών πηγών-τεκμηρίων.

Το μάθημα της Ιστορίας και ο ρόλος του σε διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα (ενδεικτικά αναφέρονται το βρετανικό, γαλλικό, αμερικανικό, ρωσικό, τουρκικό και φινλανδικό σύστημα): παρουσίαση, συγκρίσεις, συζήτηση.

Το ιστορικό (πολιτικό-κοινωνικό-πολιτιστικό) πλαίσιο και οι εκπαιδευτικές αλλαγές μετά την άνοδο Βενιζέλου. Οι μεταρρυθμίσεις 1913 -1917 και 1929. Μελέτη-κριτική προσέγγιση ιστορικών πηγών-τεκμηρίων.

Το ιστορικό (πολιτικό-κοινωνικό-πολιτιστικό) πλαίσιο και η εκπαίδευση κατά τη διάρκεια της δικτατορίας του Μεταξά, της Αντίστασης και του Εμφυλίου. Μελέτη-κριτική προσέγγιση ιστορικών πηγών-τεκμηρίων.

Το ιστορικό (πολιτικό-κοινωνικό-πολιτιστικό) πλαίσιο και η εκπαίδευση κατά τη μεταπολεμική περίοδο. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1964. Η εκπαίδευση κατά τη διάρκεια της δικτατορίας. Μελέτη-κριτική προσέγγιση ιστορικών πηγών-τεκμηρίων.

Γραφή Προόδου

Θέματα:

α. Ανατροφοδότηση της κατανόησης των εισηγήσεων της διδασκαλίας – Μελέτη ενοτήτων από το βιβλίο του Α. Δημαρά «Ιστορία της Εκπαίδευσης-Το Ανακοπτόμενο Άλμα» και

β. Προσέγγιση τεκμηρίων από την Ιστορία της Εκπαίδευσης.

 Διόρθωση προόδου – Αναστοχασμός και ανατροφοδότηση της διδασκαλίας.

Μαρτυρίες και τοπική εκπαιδευτική Ιστορία. Ιδεολογικές διαστάσεις και μεθοδολογικές προϋποθέσεις. Μελέτη πρωτογενούς υλικού τοπικής Ιστορίας στα τοπικά και ψηφιακά αρχεία (πρακτική άσκηση φοιτητών σε εκπαιδευτικά αρχεία) για την αναζήτηση θεμάτων εργασιών:

  • Ιστορία σχολείων ή σχολών.
  • Ιστορία προσώπων της Εκπαίδευσης (εκπαιδευτική Βιογραφία).
  • Μαρτυρίες για τα εκπαιδευτικά πράγματα (εκπαιδευτικών, γονιών, μαθητών).

Παρουσίαση ατομικών και ομαδικών εργασιών από τους φοιτητές - Κριτικός σχολιασμός, αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση εργασιών. Το ιστορικό (πολιτικό-κοινωνικό-πολιτιστικό) και οι εκπαιδευτικές αλλαγές κατά την περίοδο της Μεταπολίτευσης. Μελέτη-κριτική προσέγγιση ιστορικών πηγών-τεκμηρίων. Συνολική θεώρηση/αποτίμηση του μαθήματος.

Ημερολόγιο