ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ Ι (ΙΕΑ 101)

Κ. ΑΓΓΕΛΑΚΟΣ - Χ. ΚΟΥΡΓΙΑΝΤΑΚΗΣ

Περιγραφή

Περιγράφονται και αναλύονται τα δομικά στοιχεία και οι λειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος ως οργανισμού τόσο στο μακρο-επίπεδο όσο και σε μικρο-επίπεδο. Πέρα από τη συζήτηση για τη διδασκαλία ως βασική μορφή επικοινωνίας σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, γίνεται εκτενής αναφορά τόσο στην οργάνωση και διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος όσο και στην παιδαγωγική σχέση, τη γλωσσική αλληλεπίδραση, το διδασκαλικό και το μαθητικό ρόλο.

Ενότητες

Ιστορική προσέγγιση, επιστημολογική συγκρότηση και ανάλυση του επιστημονικού πεδίου των Επιστημών της Αγωγής. Οι στόχοι και το περιεχόμενο του μαθήματος. Διαδικασίες συνεργασίας και αξιολόγησης στα πλαίσια του μαθήματος. Η Εκπαίδευση ως σύστημα. Το Σχολείο ως οργανισμός. Θεωρίες προσέγγισης του Σχολείου ως οργανισμού.

Οι λειτουργίες του σχολικού οργανισμού. Κριτική θεώρηση των λειτουργιών του εκπαιδευτικού συστήματος σήμερα. Πρόσωπα και ιδέες στην ιστορία των επιστημών της Αγωγής-Κριτική παρουσίαση. Ζητήματα Συγκριτικής Εκπαίδευσης.

Η Μάθηση. Γνωστικές, Μορφολογικές και Κοινωνικοπολιτισμικές Θεωρίες Μάθησης. Εφαρμογές στην εκπαιδευτική πράξη.

Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση. Διάλεξη με καλεσμένο ομιλητή.

Εκπαίδευση και Ετερότητα. Ζητήματα Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής.

Οι βασικές αρχές της Γνωστικής Ψυχολογίας. Πώς ο άνθρωπος μαθαίνει, αποκτά τη γνώση, αντιλαμβάνεται το παρελθόν και τη διάρκεια στο χρόνο.

Συναισθηματική και κοινωνική νοημοσύνη και σύνδεσή τους με την ιστορική ερμηνεία. Παράγοντες που επηρεάζουν/καθορίζουν τη διδασκαλία (ηλικία, φύλο, κοινωνικό περιβάλλον κ.λπ.).

Γραφή Προόδου στην ύλη:

α. Επιβεβαίωση-ανατροφοδότηση της κατανόησης των ενοτήτων που διδάχθηκαν και

β. συγκεκριμένες ενότητες από το βιβλιο K. Αγγελάκος (επιμ.), Πρόσωπα, Ιδέες και Θέματα στις Επιστήμες της Αγωγής, εκδ. Κέδρος. Ενότητες: Κορυφαίοι εκπρόσωποι των Παιδαγωγικών Ιδεών (σελς. 17-84), Κοινωνιολογία και Μικροκοινωνιολογία της Εκπαίδευσης (σελς. 96-105), Εκπαίδευση και Παγκοσμιοποίηση – Εξουσία και Αυθεντία (σελς. 197-206).

Διόρθωση Προόδου. Αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση γραπτών φοιτητών.

Μαθησιακές Δυσκολίες: ανίχνευση και παιδαγωγική αντιμετώπιση.

α. Μελέτη και κριτική παρουσίαση του βιβλίου: Francisco Mora «Νευροεκπαίδευση», Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης (2021) και

β. ψηφιακή κριτική αφήγηση, με τη μορφή βίντεο: στοιχεία του βιβλίου που σας προβλημάτισαν και σας ευαισθητοποίησαν ως μελλοντικό εκπαιδευτικό.

(τo βιβλίο ανήκει στα προτεινόμενα για επιλογή από τους φοιτητές από τον Εύδοξο).

Παράδοση-ανάρτηση εργασιών στην openeclass: Παρασκευή 5 Ιανουαρίου 2024, 23.55

Υποχρεωτική προφορική παρουσίαση εργασιών των φοιτητών - αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση των εργασιών.

(λεπτομέρειες για τη συγγραφή της εργασίας θα δοθούν στην πορεία των μαθημάτων).

Παρουσιάσεις εργασιών. Συνολική θεώρηση του μαθήματος.

Ημερολόγιο