ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ Ι (ΙΕΑ 101)
Κ. ΑΓΓΕΛΑΚΟΣ - Χ. ΚΟΥΡΓΙΑΝΤΑΚΗΣ
Περιγράφονται και αναλύονται τα δομικά στοιχεία και οι λειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος ως οργανισμού τόσο στο μακρο-επίπεδο όσο και σε μικρο-επίπεδο. Πέρα από τη συζήτηση για τη διδασκαλία ως βασική μορφή επικοινωνίας σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, γίνεται εκτενής αναφορά τόσο στην οργάνωση και διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος όσο και στην παιδαγωγική σχέση, τη γλωσσική αλληλεπίδραση, το διδασκαλικό και το μαθητικό ρόλο.
ΛιγότεραΠεριγράφονται και αναλύονται τα δομικά στοιχεία και οι λειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος ως οργανισμού τόσο στο μακρο-επίπεδο όσο και σε μικρο-επίπεδο. Πέρα από τη συζήτηση για τη διδασκαλία ως βασική μορφή επικοινωνίας σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, γίνεται εκτενής αναφορά τόσο στην οργάνωση και διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος όσο και στην παιδαγωγική σχέση, τη γλωσσική αλληλεπίδραση, το διδασκαλικό και το μαθητικό ρόλο.
Περιγράφονται και αναλύονται τα δομικά στοιχεία και οι λειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος ως οργανισμού τόσο στο μακρο-επίπεδο όσο και σε μικρο-επίπεδο. Πέρα από τη συζήτηση για τη διδασκαλία ως βασική μορφή επικοινωνίας σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, γίνεται εκτενής αναφορά τόσο στην οργάνωση και διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος όσο και στην παιδαγωγική σχέση, τη γλωσσική αλληλεπίδραση, το διδασκαλικό και το μαθητικό ρόλο.
Ιστορική προσέγγιση, επιστημολογική συγκρότηση και ανάλυση του επιστημονικού πεδίου των Επιστημών της Αγωγής. Οι στόχοι και το περιεχόμενο του μαθήματος. Διαδικασίες συνεργασίας και αξιολόγησης στα πλαίσια του μαθήματος. Η εκπαίδευση ως σύστημα. Το σχολείο ως οργανισμός. Θεωρίες προσέγγισης του σχολείου ως οργανισμού.
Οι λειτουργίες του σχολικού οργανισμού. Κριτική θεώρηση των λειτουργιών του εκπαιδευτικού συστήματος σήμερα. Ζητήματα Συγκριτικής εκπαίδευσης.
Η Μάθηση . Γνωστικές, Μορφολογικές και Κοινωνικοπολιτισμικές Θεωρίες Μάθησης. Εφαρμογές στην εκπαιδευτική πράξη.
Οι βασικές αρχές της Γνωστικής Ψυχολογίας: πώς ο άνθρωπος μαθαίνει, αποκτά τη γνώση, αντιλαμβάνεται το παρελθόν και τη διάρκεια στο χρόνο.
Πρόσωπα και ιδέες στην ιστορία των επιστημών της Αγωγής-Κριτική παρουσίαση. Κοινωνιολογία και Μικροκοινωνιολογία της Εκπαίδευσης.
Διάλεξη για τα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα: η περίπτωση της Φινλανδίας.
Συναισθηματική και κοινωνική νοημοσύνη και σύνδεσή τους με την ιστορική ερμηνεία. Παράγοντες που επηρεάζουν/καθορίζουν τη διδασκαλία (ηλικία, φύλο, κοινωνικό περιβάλλον κ.λπ.).
Εκπαίδευση και Ετερότητα - Zητήματα Διαπολιτισμικής παιδαγωγικής Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας- Αξιολόγηση στην εκπαίδευση.
Γραφή Προόδου
Θέματα:
α. Επιβεβαίωση - ανατροφοδότηση της κατανόησης των εισηγήσεων της διδασκαλίας
β. Εξέταση της μελέτης του βιβλίου K. Αγγελάκος (επιμ.). Πρόσωπα, Ιδέες και Θέματα στις Επιστήμες της Αγωγής (εκδ. Κέδρος), στις ενότητες: Κορυφαίοι εκπρόσωποι των Παιδαγωγικών Ιδεών (σσ. 17-84) και Εκπαίδευση και Παγκοσμιοποίηση-Εξουσία και Αυθεντία (σσ. 197-206).
Διόρθωση Προόδου - Αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση γραπτών φοιτητών.
Μαθησιακές Δυσκολίες. Ανίχνευση και παιδαγωγική αντιμετώπιση.
α. Μελέτη και κριτική παρουσίαση κεφαλαίων του βιβλίου: Pasi Sahlberg : Φιλανδικά μαθήματα 3.0 εκδ. Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2025 (σε word και σε ppt για την παρουσίαση) και
β. ψηφιακή αφήγηση (με τη μορφή βίντεο-10 λεπτών), στην οποία θα παρουσιάσετε στοιχεία/χαρακτηριστικά του φιλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος, τα οποία προτείνετε να εφαρμοστούν στην ελληνική εκπαίδευση.
To βιβλίο για την εργασία ανήκει στα προτεινόμενα για επιλογή από τους φοιτητές στον Εύδοξο.
Παράδοση-ανάρτηση εργασιών στην openeclass: Παρασκευή 9 Ιανουαρίου 2026, ώρα 23.55.
(λεπτομέρειες για τη συγγραφή της εργασίας θα δοθούν στην πορεία των μαθημάτων).
Υποχρεωτική προφορική παρουσίαση εργασιών των φοιτητών - αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση των εργασιών.
Παρουσιάσεις εργασιών από τους φοιτητές. Αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση. Συνολική θεώρηση της διδασκαλίας.