ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ Ι (ΙΕΑ 101)
Κ. ΑΓΓΕΛΑΚΟΣ - Χ. ΚΟΥΡΓΙΑΝΤΑΚΗΣ
Περιγράφονται και αναλύονται τα δομικά στοιχεία και οι λειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος ως οργανισμού τόσο στο μακρο-επίπεδο όσο και σε μικρο-επίπεδο. Πέρα από τη συζήτηση για τη διδασκαλία ως βασική μορφή επικοινωνίας σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, γίνεται εκτενής αναφορά τόσο στην οργάνωση και διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος όσο και στην παιδαγωγική σχέση, τη γλωσσική αλληλεπίδραση, το διδασκαλικό και το μαθητικό ρόλο.
ΛιγότεραΠεριγράφονται και αναλύονται τα δομικά στοιχεία και οι λειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος ως οργανισμού τόσο στο μακρο-επίπεδο όσο και σε μικρο-επίπεδο. Πέρα από τη συζήτηση για τη διδασκαλία ως βασική μορφή επικοινωνίας σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, γίνεται εκτενής αναφορά τόσο στην οργάνωση και διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος όσο και στην παιδαγωγική σχέση, τη γλωσσική αλληλεπίδραση, το διδασκαλικό και το μαθητικό ρόλο.
Περιγράφονται και αναλύονται τα δομικά στοιχεία και οι λειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος ως οργανισμού τόσο στο μακρο-επίπεδο όσο και σε μικρο-επίπεδο. Πέρα από τη συζήτηση για τη διδασκαλία ως βασική μορφή επικοινωνίας σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, γίνεται εκτενής αναφορά τόσο στην οργάνωση και διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος όσο και στην παιδαγωγική σχέση, τη γλωσσική αλληλεπίδραση, το διδασκαλικό και το μαθητικό ρόλο.
Ιστορική προσέγγιση, επιστημολογική συγκρότηση και ανάλυση του επιστημονικού πεδίου των Επιστημών της Αγωγής. Οι στόχοι και το περιεχόμενο του μαθήματος. Διαδικασίες συνεργασίας και αξιολόγησης στα πλαίσια του μαθήματος. Η εκπαίδευση ως σύστημα. Το σχολείο ως οργανισμός. Θεωρίες προσέγγισης του σχολείου ως οργανισμού.
Οι λειτουργίες του σχολικού οργανισμού. Κριτική θεώρηση των λειτουργιών του εκπαιδευτικού συστήματος σήμερα. Ζητήματα Συγκριτικής εκπαίδευσης.
Πρόσωπα και ιδέες στην ιστορία των επιστημών της Αγωγής-Κριτική παρουσίαση. Κοινωνιολογία και Μικροκοινωνιολογία της Εκπαίδευσης.
Εκπαίδευση και Ετερότητα - Ζητήματα Διαπολιτισμικής παιδαγωγικής Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας- Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση.
Εκπαίδευση και Τεχνητή νοημοσύνη. Διάλεξη από προσκεκλημένο ομιλητή.
Η Μάθηση. Γνωστικές, Μορφολογικές και Κοινωνικοπολιτισμικές Θεωρίες Μάθησης. Εφαρμογές στην εκπαιδευτική πράξη.
Οι βασικές αρχές της Γνωστικής Ψυχολογίας: πώς ο άνθρωπος μαθαίνει, αποκτά τη γνώση, αντιλαμβάνεται το παρελθόν και τη διάρκεια στο χρόνο.
Συναισθηματική και κοινωνική νοημοσύνη και σύνδεσή τους με την ιστορική ερμηνεία. Παράγοντες που επηρεάζουν/καθορίζουν τη διδασκαλία (ηλικία, φύλο, κοινωνικό περιβάλλον κ.λπ.).
Γραφή Προόδου
Θέματα:
α. Επιβεβαίωση-ανατροφοδότηση της κατανόησης των εισηγήσεων της διδασκαλίας και
β. εξέταση της μελέτης του βιβλίου Κ. Αγγελάκος (επιμ.), «Πρόσωπα, Ιδέες και Θέματα στις Επιστήμες της Αγωγής», εκδ. Κέδρος, Αθήνα 2010, στις Ενότητες: Κορυφαίοι εκπρόσωποι των Παιδαγωγικών Ιδεών (σελς. 17-84), Κοινωνιολογία και Μικροκοινωνιολογία της Εκπαίδευσης (σελς. 96-105), Εκπαίδευση και Παγκοσμιοποίηση-Εξουσία και Αυθεντία (σελς. 197-206).
Διόρθωση προόδου - Αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση γραπτών φοιτητών.
Μαθησιακές Δυσκολίες. Ανίχνευση και παιδαγωγική αντιμετώπιση.
α. Μελέτη και κριτική παρουσίαση του βιβλίου Γιώργος Χατζηβασιλείου, «Φιλοσοφία της τεχνητής νοημοσύνης», εκδ. Διόπτρα, Αθήνα 2023 (σε word και σε ppt για την παρουσίαση) και
β. ψηφιακή αφήγηση (βίντεο 10 λεπτών): στοιχεία του βιβλίου που σας προβλημάτισαν και σας ευαισθητοποίησαν ως μελλοντικό εκπαιδευτικό .
Το συγκεκριμένο βιβλίο ανήκει στα προτεινόμενα για επιλογή από τους φοιτητές από τον Εύδοξο.
Παράδοση-ανάρτηση εργασιών στην openeclass: Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2025, ώρα 23.55.
(λεπτομέρειες για τη συγγραφή της εργασίας θα δοθούν στην πορεία των μαθημάτων).
Παρουσιάσεις εργασιών από τους φοιτητές. Αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση. Συνολική θεώρηση της διδασκαλίας.