ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ (AUD 823)
APOSTOLOS LOUFOPOULOS
Σύντομη Περιγραφή:
Νέες μουσικές τάσεις μετά το 1950, η τεχνολογική εξέλιξη και η ηλεκτρονική μουσική. Μαγνητοταινία και αναλογικοί συνθετητές. Πρωτοπόροι συνθέτες και μουσικά ρεύματα σε Ευρώπη και Αμερική, δεκαετία '50: musique concrete, electronic music, tape music, computer music. Ο ήχος ως ηχητικό σχήμα. Μορφολογία και γραφικές παρτιτούρες. Τεχνικές μαγνητοταινίας και μεταφορά στο ψηφιακό μέσο. Φασματο-μορφολογία, συστήματα ηχητικής περιγραφής και ανάλυσης. Φόρμα, δυναμική διαμόρφωση, μικροδομή-μακροδομή, συσχετισμός με άλλα μουσικά είδη. Προχωρημένες τεχνικές σύνθεσης και διαχείρισης δειγμάτων μέσω η/υ, ειδικά λογισμικά ηχητικής σύνθεσης και επεξεργασίας. Ο παράγοντας χώρος στην ηλεκτρονική μουσική: εσωτερικός, εξωτερικός, συντεθειμένος χώρος, χώρος ακρόασης και ζωντανή ηχοχωροθέτηση. Στερεοφωνική και πολυκαναλική ηχητική διάχυση. Live electronics, ηλεκτρονική μουσική και οπτικές τέχνες. Πολύτεχνα, επένδυση εκθέσεων, εγκαταστάσεις, ηχητική ενσωμάτωση σε κινούμενη εικόνα (sound art - video art).
To μάθημα περιλαμβάνει εργαστήριο όπου οι φοιτητές εκπαιδεύονται πρακτικά στη σύνθεση και εκτέλεση ατομικών έργων ως τελικές εργασίες: ηχογράφηση, επεξεργασία, ζωντανή ηχητική διάχυση, ανοιχτή ακρόαση, συζήτηση.
Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Οι φοιτητές κατανοούν τις ανάγκες ανάπτυξης νέας μουσικής γλώσσας μέσα απο τις ιστορικές συνθήκες της σύγχρονης εποχής, και την επιρροή της ηλεκτρονικής μουσικής ιστορικά, σε άλλα μουσικά είδη, μέσα απο την καινοτόμο ηχητική/μουσική της αισθητική. Σε πρακτικό επίπεδο εφαρμόζουν τις μουσικές, τεχνικές, σχεδιαστικές τους γνωσεις ως προς τον ήχο στο ιδίωμα της ηλεκτρονικής μουσικής, που αποτελεί ένα ανοιχτό κι ελεύθερο πεδίο ηχητικής έκφρασης και μουσικού πειραματισμού. Πέρα από την ανάπτυξη της ατομικής αισθητικής / μουσικής γλώσσας που επιτυγχάνεται μέσω των ατομικών εργασιών και της ελευθερίας των καλλιτεχνικών επιλογών, οι φοιτητές αναπτύσσουν τεχνικές γνώσεις ως προς τα μέσα καταγραφής, επεξεργασίας και ηχητικής αναπαραγωγής, αλλά ειδικά ως προς την ψηφιακή επεξεργασία και την εξερεύνηση πολλαπλών δυνατοτήτων του ψηφιακού μέσου, με στόχο την δημιουργική ηχητική δόμηση. Το μάθημα επίσης βοηθάει στην ανάπτυξη προσωπικής ηχητικής δημιουργικής γλώσσας, ως προς τη σύνθεση και ενσωμάτωση του ήχου σε οπτικές τέχνες (video, animation)
Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
Λώτης, Θ., Διαμαντόπουλος, Τ., 2015. Μουσική πληροφορική και μουσική με υπολογιστές. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/4920
Πολίτης, Δ., 2007. Γλώσσες και Διεπαφές στρη Μουσική Πληροφορική. Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:
Στο εργαστήριο πραγματοποιoύνται δράσεις ηχητικής καταγραφής, επεξεργασίας και σύνθεσης ηχητικών έργων μέσω η/υ. Σε εβδομαδιαία βάση επιβλέπονται οι ατομικές εργασίες εξαμήνου φοιτητών, οι οποίες τίθενται σε συνολική ακρόαση απο όλη την τάξη και σε ελεύθερη συζήτηση. Επίσης, πραγματοποιείται ηχητική διάχυση με πολλαπλά ηχεία (stereo - surround projection).
Το θεωρητικό σκέλος αναπτύσσεται μέσα από πολυμεσικές παρουσιάσεις, οι οποίες διατίθενται μέσω της πλατφόρμας e-class, και οι θεωρητικές γνώσεις που αποκτούνται τίθενται σε συζήτηση ως προς την αισθητική και την πρακτική ανάπτυξη των εργασιών που παρουσιάζονται στο μάθημα.
Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:
Η εξέταση του μαθήματος γίνεται μέσω τελικής εργασίας (ηχητική δημιουργία σε ψηφιακό αρχείο), η οποία συνοδεύεται από υποστηρικτικό κείμενο περιγραφής της διαδικασίας. Η εργασία κρατείται για ένα έτος και οι φοιτητές έχουν το δικαίωμα να το συζητήσουν με τον καθηγητή σε περίπτωση που υπάρχει κάποια αμφιβολία ως προς την αξιολόγησή της. Παράλληλα συνεκτιμάται η ενεργή παρουσία του φοιτητή στο μάθημα μέσα από την πρακτική των εργασιών, και η πρόοδός του δημιουργικά κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
ΛιγότεραΣύντομη Περιγραφή:
Νέες μουσικές τάσεις μετά το 1950, η τεχνολογική εξέλιξη και η ηλεκτρονική μουσική. Μαγνητοταινία και αναλογικοί συνθετητές. Πρωτοπόροι συνθέτες και μουσικά ρεύματα σε Ευρώπη και Αμερική, δεκαετία '50: musique concrete, electronic music, tape music, computer music. Ο ήχος ως ηχητικό σχήμα. Μορφολογία και γραφικές παρτιτούρες. Τεχνικές μαγνητοταινίας και μεταφορά στο ψηφιακό μέσο. Φασματο-μορφολογία, συστήματα ηχητικής περιγραφής και ανάλυσης. Φόρμα, δυναμική διαμόρφωση, μικροδομή-μακροδομή, συσχετισμός με άλλα μουσικά είδη. Προχωρημένες τεχνικές σύνθεσης και διαχείρισης δειγμάτων μέσω η/υ, ειδικά λογισμικά ηχητικής σύνθεσης και επεξεργασίας. Ο παράγοντας χώρος στην ηλεκτρονική μουσική: εσωτερικός, εξωτερικός, συντεθειμένος χώρος, χώρος ακρόασης και ζωντανή ηχοχωροθέτηση. Στερεοφωνική και πολυκαναλική ηχητική διάχυση. Live electronics, ηλεκτρονική μουσική και οπτικές τέχνες. Πολύτεχνα, επένδυση εκθέσεων, εγκαταστάσεις, ηχητική ενσωμάτωση σε κινούμενη εικόνα (sound art
Σύντομη Περιγραφή:
Νέες μουσικές τάσεις μετά το 1950, η τεχνολογική εξέλιξη και η ηλεκτρονική μουσική. Μαγνητοταινία και αναλογικοί συνθετητές. Πρωτοπόροι συνθέτες και μουσικά ρεύματα σε Ευρώπη και Αμερική, δεκαετία '50: musique concrete, electronic music, tape music, computer music. Ο ήχος ως ηχητικό σχήμα. Μορφολογία και γραφικές παρτιτούρες. Τεχνικές μαγνητοταινίας και μεταφορά στο ψηφιακό μέσο. Φασματο-μορφολογία, συστήματα ηχητικής περιγραφής και ανάλυσης. Φόρμα, δυναμική διαμόρφωση, μικροδομή-μακροδομή, συσχετισμός με άλλα μουσικά είδη. Προχωρημένες τεχνικές σύνθεσης και διαχείρισης δειγμάτων μέσω η/υ, ειδικά λογισμικά ηχητικής σύνθεσης και επεξεργασίας. Ο παράγοντας χώρος στην ηλεκτρονική μουσική: εσωτερικός, εξωτερικός, συντεθειμένος χώρος, χώρος ακρόασης και ζωντανή ηχοχωροθέτηση. Στερεοφωνική και πολυκαναλική ηχητική διάχυση. Live electronics, ηλεκτρονική μουσική και οπτικές τέχνες. Πολύτεχνα, επένδυση εκθέσεων, εγκαταστάσεις, ηχητική ενσωμάτωση σε κινούμενη εικόνα (sound art