Θεωρία & Μεθοδολογία του Κινηματογράφου (THE804 )
ATHENA PEGLIDOU
Το μάθημα επικεντρώνεται στις διαδικασίες μέσα από τις οποίες διαμορφώνεται η φιλμική εμπειρία και αφορούν τόσο στις μορφολογικές όσο και στις πολιτισμικές διαστάσεις της ταινίας και του κινηματογράφου. Στόχος του μαθήματος είναι να εισάγει στα βασικά εργαλεία της φιλμικής ανάλυσης. Θα εξετάσουμε τους σκηνοθετικούς, τεχνικούς, αισθητικούς, ιδεολογικούς και πολιτικούς τρόπους μέσα από τους οποίους κατασκευάζεται το νόημα στον κινηματογράφο. Πως διαπλέκονται αυτές οι διαδικασίες σε διαφορετικά είδη ταινιών και πως οι ταινίες λειτουργούν στην κοινωνία και διακινούν θέσεις και ιδεολογίες. Στόχος μας είναι να υπερβούμε μια φορμαλιστική προσέγγιση της κινηματογραφικής εικόνας και να συνδέσουμε εγγενή χαρακτηριστικά του μέσου (αφήγηση, λήψη, πλάνο, κάδρο, μοντάζ, ήχος) με εξωγενή, τα οποία σχετίζονται με το ευρύτερο ιστορικό, πολιτισμικό, θεσμικό και οικονομικό πλαίσιο. Αυτό το σημασιολογικό πλαίσιο διαμορφώνει τελικά τόσο τις προσδοκίες του θεατή όσο και τις αντιδράσεις του στην ταινία. Τα μορφολογικά δεδομένα μιας ταινίας θα αναλυθούν και θα ερμηνευθούν μέσα στο χωροχρονικό της πλαίσιο και η ταινία θα συζητηθεί ως μια ολότητα, είτε μπορεί να ενταχθεί σε κάποια κανονικότητα (μοτίβο) ή σε κάποια εξαίρεση, μέρος ενός κινηματογραφικού τοπίου το οποίο αποτελεί αντανάκλαση του κοινωνικού. Το μάθημα διαρθρώνεται σε τέσσερεις ενότητες: α. Πολιτισμικό Πλαίσιο: δημιουργώντας, βλέποντας και μελετώντας ταινίες β. Μορφολογική Σύνθεση: σκηνές, πλάνα, κοψίματα, ήχοι γ. Οργανωτική Δομή: από τις ιστορίες στα κινηματογραφικά είδη δ. Κριτικές/Αναλυτικές προσεγγίσεις: ιστορία και θεωρία του κινηματογράφου, μέθοδοι και κείμενα
Λιγότερα
Το μάθημα επικεντρώνεται στις διαδικασίες μέσα από τις οποίες διαμορφώνεται η φιλμική εμπειρία και αφορούν τόσο στις μορφολογικές όσο και στις πολιτισμικές διαστάσεις της ταινίας και του κινηματογράφου. Στόχος του μαθήματος είναι να εισάγει στα βασικά εργαλεία της φιλμικής ανάλυσης. Θα εξετάσουμε τους σκηνοθετικούς, τεχνικούς, αισθητικούς, ιδεολογικούς και πολιτικούς τρόπους μέσα από τους οποίους κατασκευάζεται το νόημα στον κινηματογράφο. Πως διαπλέκονται αυτές οι διαδικασίες σε διαφορετικά είδη ταινιών και πως οι ταινίες λειτουργούν στην κοινωνία και διακινούν θέσεις και ιδεολογίες. Στόχος μας είναι να υπερβούμε μια φορμαλιστική προσέγγιση της κινηματογραφικής εικόνας και να συνδέσουμε εγγενή χαρακτηριστικά του μέσου (αφήγηση, λήψη, πλάνο, κάδρο, μοντάζ, ήχος) με εξωγενή, τα οποία σχετίζονται με το ευρύτερο ιστορικό, πολιτισμικό, θεσμικό και οικονομικό πλαίσιο. Αυτό το σημασιολογικό πλαίσιο διαμορφώνει τελικά τόσο τις προσδοκίες του θεατή όσο και τις αντιδράσεις του στην ταινία. Τ
Το μάθημα επικεντρώνεται στις διαδικασίες μέσα από τις οποίες διαμορφώνεται η φιλμική εμπειρία και αφορούν τόσο στις μορφολογικές όσο και στις πολιτισμικές διαστάσεις της ταινίας και του κινηματογράφου. Στόχος του μαθήματος είναι να εισάγει στα βασικά εργαλεία της φιλμικής ανάλυσης. Θα εξετάσουμε τους σκηνοθετικούς, τεχνικούς, αισθητικούς, ιδεολογικούς και πολιτικούς τρόπους μέσα από τους οποίους κατασκευάζεται το νόημα στον κινηματογράφο. Πως διαπλέκονται αυτές οι διαδικασίες σε διαφορετικά είδη ταινιών και πως οι ταινίες λειτουργούν στην κοινωνία και διακινούν θέσεις και ιδεολογίες. Στόχος μας είναι να υπερβούμε μια φορμαλιστική προσέγγιση της κινηματογραφικής εικόνας και να συνδέσουμε εγγενή χαρακτηριστικά του μέσου (αφήγηση, λήψη, πλάνο, κάδρο, μοντάζ, ήχος) με εξωγενή, τα οποία σχετίζονται με το ευρύτερο ιστορικό, πολιτισμικό, θεσμικό και οικονομικό πλαίσιο. Αυτό το σημασιολογικό πλαίσιο διαμορφώνει τελικά τόσο τις προσδοκίες του θεατή όσο και τις αντιδράσεις του στην ταινία. Τ